Stáčanie kilometrov, nastane apokalypsa na trhu s ojazdenými vozidlami?

Mnohí z Vás iste zachytili v poslednej dobe informáciu o novom zákone, resp. o jeho novelizácii, ktorá vyšla z dielne Smeru a nadobúda platnosť od 1. Marca 2016. Zakazuje stáčanie kilometrov, alebo odborne nazvané, zakazuje manipuláciu s odometrom, predaj a distribúciu softwaru určeného k tomu úkonu.
Väčšina z nás si povie super, konečne bude bič na podvodníkov a trh bude bezpečnejší.

ALE...

V zákone sa nachádza veľmi rozporuplné ustanovenie, v znení:
,,Právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom, sa zakazuje uvádzať, sprístupňovať na trhu, alebo ponúkať na trhu Slovenskej republiky cestné motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii  počítadlom prejdenej vzdialenosti“.
Tiež ste našli dosť zásadnú nejasnosť? Zákaz platí pre právnické osoby, čiže firmy a pre fyzické osoby – podnikateľov, t.z. živnostníkov. Kde ale ostali bežní ľudia, teda fyzické osoby – nepodnikatelia?
Prečo sa to netýka aj ich? Poviete si, veď títo ľudia neobchodujú s autami. Omyl. Práve gro „garážových predajcov“, bez firmy, bez živnosti obchoduje s autami, načierno. Na zakrytie svojej činnosti väčšinou požívajú „zásterky“ typu, ,,predávam auto manželkinho brata“, alebo ,,to bolo kamarátove“ a iné. Práve tu dochádza k najčastejším problémom so stáčaním kilometrov a rôznym iným podvodom.
Takže v praxi to bude vyzerať nasledovne. Autobazáre, ani oficiálni obchodníci s autami, nebudú môcť ponúkať na inzertných portáloch, ani vo svojich priestoroch vystavovať vozidlá, u ktorých je čo i len podozrenie, že stav na tachometri nekorešponduje s realitou.
Keď ale pôjdeme do hĺbky problému, ako zistí predajca, že na vozidle nie je reálny nájazd kilometrov?
Okrem svojich zručností a skúseností sa môže opierať o údaje z verejne dostupných portálov, kde si vie preveriť stav kilometrov pri vykonanej kontrole originality, či technickej, alebo emisnej kontrole.
Žiaľ, žiaden z týchto spôsobov nie je právne prijateľný a nedá sa oňho opierať. Je možné vykonať diagnostiku vozidla, tzv. napojenie na počítač, kde sa vie mechanik dostať priamo do riadiacej jednotky vozidla a vyčítať nájazd kilometrov. Áno, to je síce všetko fajn, ale stáčanie kilometrov prebieha práve cez riadiacu jednotku auta, resp. cez viacero jednotiek a tak aj pri diagnostike príde mechanik len na ten stav, ktorý už mohol niekto pred ním upraviť.
Ostáva posledná možnosť, servisná história vozidla. Mnohí ju majú zdokladovanú v servisnej knižke, pri novších autách môže byt tzv. elektronická, čiže servisné záznamy sa uchovávajú v autorizovanom servisnom stredisku, alebo môžeme použiť termín, v originálnom servise.
Čo ak ste do takého nechodili, alebo ste doňho chodili len v čase trvania záruky a neskôr ste svojho miláčika servisovali už inde, u známeho? Tak aj vy spadáte do kategórie – podozrenie na stočené vozidlo.  Prečo? Odpoveď je jednoduchá, neviete dokázať reálny nájazd kilometrov, ktorý svieti na Vašom tachometri. Vlastne ho reálne vedia zdokladovať len tí, ktorí navštevovali autorizovaný autoservis počas celej doby, až do predaja auta. Nepatríte k nim? Aj vy teda môžete mať problémy s predajom Vášho vozidla. 

Poviete si, veď ho budem predávať ako súkromná osoba, na mňa sa zákon nevzťahuje. Áno, máte pravdu, ale len z časti. Množstvo ľudí nechce strácať čas s ponúkaním auta cez inzerát, nemá chuť sa stretávať so záujemcami, skrátka sa obráti na predajcu. No ten ho môže podľa nového odmietnuť.
Keď sa predsalen rozhodnete skúsiť inzerát, stačí, že natrafíte na príliš iniciatívneho človeka, ktorý, keď bude mať podozrenie na stočené kilometre, môže Vás oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii.
Tak sa totiž bude po novom riešiť nahlasovanie podozrení na nekalé praktiky ohľadne manipulácie s kilometrami, či u predajcov, alebo u súkromných osôb.
A pokuty? Pre predajcov od 3.000€ až do 50.000€. Či je to málo, alebo veľa, necháme už na uvážení každého z Vás.
Ale pozor, pokutu do výšky 300€ môže dostať každý, či organizácia, alebo osoba, ktorá zistí, že na vozidle nie je skutočný stav kilometrov a nenahlási túto skutočnosť Obchodnej inšpekcii.
Opäť sa nám ale načrtne otázka, aký je relevantný dôkaz? ...

Keď si teda zhrnieme všetky predchádzajúce informácie, novela zákona je absolútne nedomyslená a opäť nechráni tých, ktorí sú klamaní – spotrebiteľov.
V našom preklade, je to len lacná predvolebná kampaň Smeru a novela od ľudí, ktorí absolútne nerozumejú danej problematike. Jednoducho vzaté, fraška.
A čo to znamená pre Vás? Pokiaľ ste kupovali vozidlo na Slovensku a po celý čas ste ho servisovali len v autorizovanom autoservise, je vysoko pravdepodobné, že Vaše vozidlo si zachová trhovú cenu, dokonca ešte môže narásť.
Ak máte vozidlo, ktoré bolo dovezené, alebo aj kúpené u nás a nedostali ste k nemu servisnú knižku, alebo ste jednoducho chodili no neautorizovaného autoservisu, môžete celkom určite počítať s tým, že hodnota Vášho vozidla pôjde rapídne dolu.
A ak už ste náhodou prišli na to, že máte vozidlo, ktoré je stočené, máte v podstatne nepredajné auto a ste buď v bezvýchodiskovej situácii, alebo ho môžete skúsiť predať ďalej, ale to už necháme na Vašej morálke.
Otázne je, ako sa od prvého Marca vykryštalizuje trh, no ak vychádzame zo štatistík, kde sa uvádza, že každé štvrté ojazdené vozidlo ponúkané na predaj, je u nás stočené, plus keď k tomu pripočítame aj vozidlá, ktoré síce reálne kilometre majú, ale nevedia ich zdokladovať, nastane nám tu v celku „zaujímavá“ situácia.

Radi uvítame Vaše otázky, postrehy, či názory na našej Facebook stránke.

 

P.K.

Top