V tomto blogu nebudeme polemizovať o telefonovaní za volantom, či dodržiavaní rýchlosti a podobných porušeniach predpisov, keďže každý šofér by si mal byť vedomý, čo smie a čo nie.
Sústredíme sa na praktické rady z praxe.
1.) VYTLAČENÁ SPOJKA NA SEMAFÓRE
Stávate aj Vy na semafóre na spojke, kym nenaskočí zelená? Veľká chyba. V spojke prebieha tým pádom veľké pnutie a skracujete životnosť svojej spojky až o polovicu. Výmena nás môže stať niekoľko sto Eur, preto s týmto zlozvykom skončite čo najskôr.
2.) (NE)POUŽÍVANIE KLIMATIZÁCIE V ZIME
Vy, ktorí používate klimatizáciu v lete a celú zimu ju nechávate vypnutú, riskujete viacero poškodení. Ak klimatizáciu necháte celú zimu vypnutú a zapnete ju až pri prvých teplých dňoch, môže sa poškodiť kompresor klimatizácie, ktorý niekoľko mesiacov nešiel. Môže sa z dôvodu nečinnosti zadrieť, alebo inak poškodiť. Výmena takéhoto kompresora sa rádovo pohybuje od 300€ pri lacnejších vozidlách, až do 1.000€ pri drahších značkách. Pokiaľ klimatizáciu pravideľne nepoužívame, hromadia sa v nej baktérie, ktoré pri následnom spustení po zime dýchame niekoľko týžňov, po jej opätovnom spustení.
Predísť týmto neduhom je pritom jednoduché. Pustite si klimatizáciu aj počas zimy, aspoň raz za týždeň (samozrejme s teplým vzduchom).
3.) PRUDKÉ BRZDENIE NA SNEHU/ĽADE
Áno, je to intuitívne. Vonku sneží, cesta sa šmýka, dostanete sa do kolízie a automaticky dupnete na brzdu. Môžete si však viac uškodiť, ako pomôcť. V niektorých situáciách nám už nepomôže nič, napríklad na čistom ľade v kombinácii s vysokou rýchlosťou. Ale čo okamihy, keď môžte niečo urobit? Postup je nasledovný. Ak máte auto vybavené stabilizačným systémom ESP, niekedy skutočne stačí dať dole nohu z plnynového pedála a nebrzdiť, auto pomocou elektroniky samé stabilizuje svoj podvozok. Vy, ktorí máte staršie vozidlo, ktoré možno ani nemá ABS, dodržujte to, čo nás učili v autoškole, t.j. prerušované brzdenie.
4.) PARKOVANIE V KOPCI S AUTOMATOM
Má Váš miláčik automatickú prevodovku? Ak chcete predĺžiť jej životnosť a vyhnúť sa vysokým investíciám, dodržujte nasledovný postup pri parkovani v kopci, alebo na menšom briežku.
Pre všetky súčasti automatickej prevodovky, je totiž priam likvidačné, keď neparkujete na rovnom úseku, zaradíte mód “P” a necháte auto kúsok sa zviezť. Práve tento kúsok môže spôsobiť škodu za tisíce Eur. Čo sa za tú sekundu udeje? Je to prosté, vozdlo sa celé naváži na prevodovku a tým ju poškodzuje. Je to ako keď robíte drepy a zrovna keď idete dole, celé telo je napäté, vám skočí 150 kilový človek na ramená. Kolená môžu rupnúť. A to je len jeden raz. Čo ak by na Vás takto skákal niekto toľkokrát, koľkorát zaradíte parking a necháte auto zviezť sa celou váhou na prevodovku. Vieme už čo nerobiť a ako to teda robiť správne?
Zastavíme v kopci, alebo je jedno či hore, alebo dole kopcom, stojíme na brzde a predtým, než zaradíme parkovací mód, zatiahneme ručnú brzdu, tým auto stabilizujeme do polohy a až následne zaradíme “P”.
Následne, keď s autom odchádzame, najprv zaradíme požadovaný mód, podľa doho, či ideme cúvať, alebo sa pohýname rovno a až potom deaktivujeme ručnú brzdu.
5.) VYKLADANIE SI NÔH NA PALUBOVKU
V lete, pri ceste na dovolenku, vidíme veľakrát spolujazdcov s vyloženými nohami na palubnej doske. Áno, je to pohodlné, ale aj hazardovanie s vlastným zdravím. Z roka na rok, totiž pribúda množstvo prípadov, keď je šofér nútený prudko zabrzdiť a v tom lepšom prípade sa len vlastnými nohami udriete do časti tela, väčšinou hlavy. V tom horšom si môžete vyraziť zuby, zlomiť nohu, či rebrá.
6.) PREDBIEHANIE
Najčastejšie robia chybu šoféri na diaľnici, ale tiež aj v mestskej premávke. Množstvo z nich si totiž myslí, že keď sa pri predbiehaní pozrie na pol sekundy do spätného zrkadla, stačí to. Alebo sa spoliehajú, že na danej ceste je predpísaná určitá rýchlosť, tak auto idúce v pruhu, do ktorého sa chcú zaradiť, ide danou rýchlosťou. Poprípade sú natoľko arogantní, že si povedia: ,,je tu 60ka, tak má ísť 60” a bez váhania sa “natrepú” inému autu do cesty a výrazne ho tým obmedzia, v horšom prípade ohrozia a vôbec si to neuvedomujú. Práve pri takýchto manévroch dochádza k častým kolíziám.
Preto vždy, pri predbiehaní, dbajte na to, aby ste sa pozreli do zrkadla aj dlhšie, alebo viackrát, aby ste sa uistili a videli, ako rýchlo sa približuje vozidlo v pruhu, do ktorého sa chcete zaradiť. Neriešte zbytočne jeho rýchlosť, aj ked ju evidentne prekračuje, na to sú orgány činné v trestnom konaní a je na ňom, či dostane pokutu. Vy urobte manéver tak, aby bol bezpečný pre všetkých účastníkov premávky. Takisto sa nesnažte takýchto šoférov vychovávať na cestách úmyselným blokovaním a pomalou jazdou. Jednak tým porušujete zákon a na druhej strane, nikdy neviete prečo sa kto ponáhľa. Možno ide o nezrelého puberťáka, ktorého len baví rýchla jazda, ale reálne môže ísť aj o stav núdze, keď niekto vezie osobu, v ohrození zdravia, alebo života.
7.) JAZDA V ĽAVOM PRUHU V MESTE
V meste sú jazdné pruhy rovnocenné, ano. ALE...podľa zákona nesmiete obmeziť, ani ohroziť iného účastníka premávky, v tomto prípade za Vami idúce vozidlo. Samozrejme toto platí, ak máte kam uhnúť.
Takže, aj keď jazdíte v meste, neznamená to ešte, že môžte ísť v ľavom pruhu, ak je pravý voľný a niekto sa na Vás “tlačí”, alebo Vám zabliká, aby ste sa uhli. Ste povinný preradiť sa do voľného pruhu, inak ho obmedzíte. To, akou rýchlosťou ide, je jeho problém, on dostane pokutu, takže netreba vyučovať iných šoférov úmyselnou pomalou jazdou, teda úmyselným obmedzovaním, porušujete tým totiž zákon. Keď mu nedajbože ešte šliapnete na brzdu, aby sa nelepil, ide už o ohrozenie. Netreba byť za volantom zbytočne ješitní a neoháňať sa tým, že ke predpísaná rýchlosť napr. 50, tak idem 50 a nikoho nepustím, lebo čo tu má íst rýchlejšie.
Možno ide len o niekoho, kto rád jazdí rýchlo, ale reálne môže ísť aj o stav núdze, keď niekto vezie osobu, v ohrození zdravia, alebo života.
8.) ODSTRAŇOVANIE NEČISTÔT HUBKOU NA RIAD
Poznáte to, vrátite sa z hôr, či z Chorvátska a na aute pupáky živice. Tak hor sa, vezmete hubku na riad a s drsnou stranou dáte nečistotu dole. Všetko fajn, išlo to, len nastal “menší´ problém. Poškodili ste si lak. Žiaľ nenávratne. Nechajte to radšej na odborníkov v ručnej autoumyvárni, ušetríte čas aj peniaze. Ak sa však predsa rozhodnete, že to spravíte sami, použite handričku zo 100% bavlny, na ktorú vylejte trošku technického benzínu a veľmi jemne viackrát naneste na živicu, kým sa postupne nerozpustí. Nešúchajte, nedrhnite, aby ste nepoškodili lak. Po odstránení pretrite jemne handričkou, navlhčenou v čistej vode.
9.) VÝMENA OLEJA, NEJAZDÍM - NEMENÍM
Mnoho šoférov sa mylne domnieva, že pokiaľ nenajazdia ročne veľa kilometrov, alebo vozidlo používajú minimálne, nemusia meniť olej, ani filtre. Olej má svoju viskozitu, časom stárne a hustne. Pokiaľ ho nevymeníme raz ročne, aj keď jazdíme málo, riskujeme poškodenie motora. Moderné vozidlá už mávajú dvojročný servisný interval, predpísaný výrobcom, aj keď popravde my s tým veľmi nesúhlasíme a odporúčame dodržiavať spomínaný ročný interval.
10.) KEĎ SPÔSOBÍM ŠKODU, ZDVIHNÚ MI POISTNÉ
9 z 10 vodičov, ktorí niekomu poškodia zaparkované auto, nenechá lístok a odíde. To je veľmi smutná štatistika. Mnoho ľudí to urobí preto, že sú jednoducho arogantní, no mnohí sa boja, že im zdvihnú poistné za spôsobenú škodu. Omyl. Pokiaľ niekomu spôsobíte na parkovisku škodu, uplatňuje si poistné plnenie z Vašej zákonnej poistky. Zväčša nejde o vysoké škody a poisťovňa Vám za takéto škody nesiahne na výšku poistného. Netreba sa teda báť a vždy sa radšej férovo priznajte. Jediné, čo Vás to bude stáť, je trocha času. Aj Vám by sa predsa nepáčilo, keby ste si našli poškodené auto bez lístka.