Začiatok Nového roka je pre fanúšikov motorizmu vždy veľkým sviatkom. Srdce pretekára určite poteší Rally Dakar, v tomto roku s veľkým úspechom nášho motocyklového pretekára Štefana Svitka, ktorý obsadil konečné druhé miesto. Výstavná sieň nových technológií a vízií automobiliek však prebieha trochu severnejšie, konkrétne v meste automobilizmu, v americkom Detroite.
Severoamerická národná motorshow, skrátene NAIAS, ako sa autosalón oficiálne nazýva, zápasil v posledných rokoch s poklesom záujmu, predovšetkým kvôli bankrotu mesta v roku 2013. Táto skutočnosť je však už minulosťou a preto sa poďme spoločne pozrieť na novinky a zaujímavé koncepty, ktoré nám tohtoročná show priniesla. Treba pripomenúť, že severoamerický trh je od toho európskeho značne odlišný, a tak je možné, že niektoré modely Vám vôbec nebudú známe. Posnažíme sa teda vybrať automobily, ktoré už mohol zachytiť zrak alebo sluch kontinentálneho fanúšika.
Pred desiatimi rokmi sme sa na autá kórejskej výroby pozerali cez prsty. A veruže to bolo opodstatnené - mizerné dielenské spracovanie a pochybný jazdný prejav zapríčinili, že o ne mimo Kórei nebolo veľký záujem. Situácia sa však zmenila a kórejské autá už presvedčili zákazníkov o svojich kvalitách. Kým na európskom kontinente v prípade automobilky KIA predstavuje vrchol ponuky model Optima, v zámorí sú k dispozícii ešte dva modely, ktoré sa v hierarchii radia nad ňu. Prvým je KIA K900, pre väčšinu z Vás pravdepodobne neznámy konkurent luxusných prémiových limuzín. Tým druhým, ktorý si teraz bližšie predstavíme, je model Cadenza - automobil, ktorý sa určite posnaží uchmatnúť nejaké to percento zákazníkov nemeckej svätej trojke (Audi A6, BMW radu 5 a Mercedes triedy E). S dĺžkou tesne pod päť metrov sa zaradí medzi súčasný model K5 (Optima) a spomínaný K900. Zaujímavé je, že vrcholný benzínový šesťvalec o objeme 3,3 litra s technológiou T-GDI (dvojité prepĺňanie a priamy vstrek paliva) bude ponúkaný aj vo vlajkovej lodi (teda aspoň pre európsky trh) ďalšieho výrobcu z kórejského polostrova - Genesis G80 (po starom Hyundai Genesis). Pričom v prípade Hyundai predstavuje samotný vrchol produktovej línie model G90 (EQ900). Pre zaujímavosť, rázvor náprav je v prípade tohto aziata väčší ako má jeho konkurent Audi A8L. Kórejci už dávnejšie pochopili, že ak chcú ponúkať konkurencieschopné automobily, tak osemvalec a pohon zadnej nápravy je nutnosťou.
Stánok Mercedesu nám ponúkol senzáciu - celkom novú, v poradí už piatu generáciu triedy E, ktorá je na nerozoznanie od triedy S a takisto aj triedy C. Ťažko povedať, či je to správny krok, to nám ukáže až budúcnosť, no už teraz môžeme s istotou povedať, že sa jedná o technologicky výnimočné auto. Pri uvedení na trh budú v ponuke iba štvorvalce, krátko po zahájení predaja sa pridajú aj naftové šesťvalce E 350 a E 400, ako aj plug-in hybrid E 350e. Všetky agregáty budú štandardne dodávané s deväť stupňovým automatom, manuál už nezoženiete!
Stánok Audi predstavil, mimo iného, aj terénnejšiu verziu nového modelu A4 Allroad, ktoré sa svetu ukázalo na minuloročnom autosalóne vo Frankfurte (viď. tento článok). Zvýšený podvozok a ochrana pred terénnymi nástrahami z neho robia ideálneho spoločníka aj na naše rozbité cesty.
V prípade BMW si trúfame povedať, že rozšírenie portfólia o ďalší model M je krokom vedľa. Skalní fanúšikovia značky si o tom isto budú myslieť svoje. Nepochybne však bude BMW X4M40i skvelým autom. 265 kW (360 koní) a zrýchlenie z nuly na sto za 4,9 sekundy ho predurčujú byť stálym okupantom ľavého diaľničného pruhu.
Švédska automobilka Volvo predstavila svoju novú veľkú limuzínu – model S90. Zaujímavosťou je , že aj napriek zaužívanej tradícii použitia šesť a viac valcových agregátov sa Volvo vybralo cestou downsizingu, teda použitia motoru s menším objemom, ktorý si pomáha turbom. Vo výsledku to znamená, že maximálny počet valcov sa ustálil na čísle štyri. V kombinácii s elektromotorom bude hybrid ponúkať až 407 koní.
Kým v Európe sme čakali na novú generáciu modelu Mondeo až o dva roky viac, ako v Severnej Amerike, je to opäť severoamerický trh, pre ktorý je pripravená jeho modernizácia. Fanúšikovia, ktorí čítajú medzi riadkami už tušia, že sa pravdepodobne ukáže aj ostrá verzia Mondeo ST. Vychádzame pritom z faktu, že Fusion Sport (americké označenie pre Mondeo) dostane pod kapotu nový agregát – benzínový šesťvalcový motor o objeme 2,7 litra ponúkajúci výkon 243 kW / 330 koní. Máme sa na čo tešiť..
Toľko z automobilov známych aj pre európskeho fanúšika dvojstopových vozidiel. Plejádu áut vyrábaných, alebo určených predovšetkým pre americký trh si predstavíme nabudúce.