Blog

Vraciame sa k Vám s témou Detroitského autosalónu, ktorý medzičasom zatvoril svoje tohtoročné brány. V minulom článku sme sa spolu pozreli na automobily, ktoré sú pre európskeho fanúšika pomerne známe. Avšak produkcia automobiliek sa líši s ohľadom na trh, a z toho vyplýva, že je mnoho zaujímavých automobilov, ktoré naše cesty nebrázdia, ale určite by stálo za to ich spomenúť.. V tom článku sa spolu pozrieme na to najzaujímavejšie, čo v Detroite predstavili a s najväčšou pravdepodobnosťou to zazrieme len na cestách Severnej Ameriky.


Na začiatok si dáme tradičnú americkú automobilku Buick. Ten priniesol do Detroitu štúdiu ostrého modelu Avista, ktorá určite nemá ďaleko ku reálnej produkcii. Toto coupé v konfigurácii 2+2 má pod kapotou vidlicový benzínový šesťvalec dopovaný dvojicou turbodúchadiel produkujúcich viac ako 400 koní. To znie viac ako dobre, už len aby tu bolo! Medzi najpredávanejšie modely značky patria malý crossover Encore a veľké SUV Enclave. Čo Buick-u naozaj chýbalo, bol model presne medzi nimi. Preto výrobca prichádza s modelom Envision, ktrorý sa zaradí do ponuky medzi dva spomínané automobily. Pre Buick to bude prvé auto vyrábané v Číne.


Keď sa povie Amerika, mnohým napadne Lincoln a ani táto automobilka v Detroite pochopiteľne nechýbala. Tentoraz svetu predstavili svoj takmer do konca dotiahnutý model Continental. S produkciou sa počíta až na rok 2017, pre túto chvíľu tak Lincoln predviedol len kozmetické úpravy na koncepte z roku 2015. Je však nutné poznamenať, že sa jedná o model s pohonom len na prednej náprave. Bude to však náročným severoamerickým zákazníkom stačiť?


Čo by to bolo za americký autosalón, keby na ňom nebolo vidieť pick-upy a veľké, či rovno obrovské SUV. V tomto dokážu Američania nielen ukojiť naše túžby, ale občas aj vyraziť dych. Veď práve pracovné pick-upy sú v zámorí ťahúňmi v predajoch. Tak napríklad Ford Raptor SuperCrew. Tento model založený na báze F-150 bol vyhlásený ako „Most Fun Car“ na tohtoročnom autosalóne. Pôvodný V8 6,2 bol nahradený menším 3,5 litrovým V6 ecoBoost agregátom, ktorý má avšak omnoho viac sily. S motorom je spojená nová desať (10!) stupňová prevodovka. Inžinieri okrem nej kompletne prerobili aj pohon oboch náprav. 

Kladivo na Raptora? Aj tak sa dá nazvať model automobilky Nissan, Titan Warrior. Jedná sa zatiaľ len o koncept, no v poslednom štádiu vývoja. Práve ním chce automobilka demonštrovať svoje schopnosti na poli pick-upov. Poháňaný päťlitrovým naftovým osemvalcom, nebude mať tento pracant problém obstáť v boji o zákazníkov.


Pôvodná Honda Ridgeline bola viac leštenka, ako ozajstný pick-up. Teraz sa však výrobca zamyslel a prezentoval naozajstný pracovný stroj. Pod kapotou mu bude bublať 3,5 litrový V6 agregát pôvodne z modelu Pilot.


Na poli SUV predstavila kórejská automobilka KIA svoj koncept Tellirude, ktorý bol odmenený titulom najlepší koncept autosalónu. Toto obrovské, sedem miestne vozidlo sa na amerických cestách isto nestratí, na tých európskych ho s najväčšou pravdepodobnosťou neuvidíme. Je to určite veľká škoda, lebo Tellirude príde s množstvom technických vychytávok, ako napríklad senzor životných funkcií zapustený do sedadiel pasažierov, ktorý údaje premieta na dvere! Tieto údaje sa potom zosynchronizujú s LED panelmi umiestnenými v streche interiéru, ktoré vydávajú svetelné lúče pôsobiace terapeuticky na pasažierov. Budúcnosť už dnes.


Medzigeneračné zväčšovanie automobilov je vo všeobecnosti súčasným trendom. Nie však v prípade ďalšej tradičnej americkej automobilky, GMC, ktorej Acadia medzigeneračne zhodila až 317 kíl. To v konečnom dôsledku znamená, že sa pod jej kapotou objaví nový základný motor, a to 2,5 litrový štvorvalec. Na Ameriku neobvykle málo, no možno je to niečo, na čo si treba začať zvykať (v súvislosti s rastúcou efektivitou motorov).


Ne jednu stranu nás mrzí, že väčšinu z vyššie uvedených áut sotva niekedy stretneme na našich cestách. Na druhú stranu je to prirodzený dôsledok väčšej striedmosti európskeho šoféra, ktorá je na prospech životnému prostrediu. Alebo skôr nepomerne lacnejších pohonných hmôt v Amerike :) Tak či tak, je jasné, že sa po slabšom období Detroitský autosalón opäť etabloval na poli predvádzacích akcií a musíme ho brať vážne. Po kríze už niet ani stopy a výrobcovia sa opäť naplno predbiehajú, kto bude tým najinovatívnejším, najekologickejším a najpokrokovejším. A tak to má byť. Totiž bez tohto zdravého súperenia by sme v dnešnej dobe určite neboli na poli automobilizmu tak ďaleko, ako sme teraz. Len tak ďalej!

Top